ons 01 juni

|

ZOOM, Lärarledd onlineutbildning

EMC tipsar: Beteendedesign, nudging och gamification på digitala plattformar – så får du användaren att göra rätt

I vår uppkopplade vardag ställs vi dagligen inför mängder av digitala valsituationer – på sajter, i epost och appar. Denna utbildning handlar om hur du genom kunskaper i beteendedesign kan använda nudging och gamification för att styra användarna till ett önskat beteende.

EMC tipsar: Beteendedesign, nudging och gamification på digitala plattformar – så får du användaren att göra rätt

Tid och plats

01 juni 09:00 – 17:00

ZOOM, Lärarledd onlineutbildning

Om evenemanget

Vi går igenom forskningsbaserade metoder som använder hjärnans inbyggda mekanismer för att till exempel få användarna att konvertera eller återkomma till plattformen. 

Du får lära dig hur du steg för steg analyserar beteendeproblem, utformar nudgar, konceptualiserar, designar, testar effekter, implementerar och utvärderar resultat.

Om Utbildningen

DU FÅR LÄRA DIG:

  • Nudgingteori och bakomliggande kunskaper i beteendevetenskap, psykologi, kognitionsvetenskap och design
  • Vad som styr användarnas beteenden i digitala miljöer
  • Att analysera vanliga valsituationer digitalt – återkommande tankefel och psykologiska mekanismer som gör att användarna ofta snubblar och inte beter sig som vi hade tänkt från början och hur du kan använda dessa tankefel för att skapa action
  • Hur du med hjälp av konkreta exempel kan designa digitala miljöer så att det blir lätt att göra rätt och hur du skapar beteenden som leder till mätbara resultat
  • Hur nudgingtekniken gamification kan användas för att genom spelrelaterade element, till exempel quiz, motivera och engagera användaren till ett visst beteende eller val
  • Konvertering – olika nudgingtekniker för att lyckas
  • Hur du gör en beteendeanalys av en utmaning eller ett problem
  • Hur du designar en nudge
  • Att mäta effekten av nudgar
  • Hur du internt kan organisera nudgingarbetet och sätta ihop ett projektteam

UTBILDNINGEN RIKTAR SIG TILL: Dig som arbetar med eller ansvarar för att designa digitala miljöer. MÅL MED UTBILDNINGEN: Att du som deltagare ska få:

  • Kunskap om mänskligt beslutsfattande och nudgingteori i digital miljö
  • Kunskap om hur olika nudgingtekniker kan användas digitalt
  • Förståelse för hur processen från beteendeanalys till genomförd nudge går till
  • Verktyg för att komma igång och hjälpa användarna att få ut så mycket av tjänsten/appen/hemsidan/plattformen som möjligt

Dela detta evenemang